Sensasi

Pelajar Universiti Malaysia Di-Blacklist oleh PTPTN Walaupun Masih Seorang Pelajar

Apabila anda menyebut ‘PTPTN’ kepada mana-mana orang Malaysia yang telah lulus dari kolej atau universiti, saya boleh yakin bahawa anda akan melihat pelbagai reaksi dan emosi, sama ada kemarahan, kekecewaan, kehilangan atau sedih, semuanya ditunjukkan.

Kita semua boleh menyangkal betapa menyusahkan untuk membayar balik apa yang dipinjamkan oleh kerajaan dengan begitu baik kepada kami, kerana bukan sahaja kita perlu membayar balik apa yang kita bayar, ada juga minat yang ada, kita mungkin tidak melihatnya, tetapi ia Pasti ada! Ia seperti undang-undang jerung pinjaman!

Tidak lama dahulu, seorang pelajar ijazah, Abdul Hannaan mengambil Facebook untuk berkongsi pengalaman dan pengalamannya dengan PTPTN Perlis, yang telah memperoleh lebih daripada 7,000 shares!

Dalam post-nya, dia menulis,

“Beberapa hari lepas, seorang rakan saya yang baru sahaja tamat belajar cuba untuk membuat pinjaman bank namun gagal kerana beliau mempunyai CCRIS.”

Apakah CCRIS? Ia adalah sistem di mana nama peminjam akan dipindahkan ke dalam senarai 6 bulan selepas tamat pengajian. Sekali nama anda berada di dalam list CCRIS, anda akan dihalang daripada meninggalkan negara dan disenaraihitamkan di pejabat imigresen.

Abdul, yang mempunyai satu semester lagi di kolejnya, memeriksa akaunnya di pejabat Perlis PTPTN kerana dia bimbang dia mungkin disenarai hitam juga! Tidak menghairankan, beliau mempunyai jumlah bayaran tunggakan yang mencecah sehingga RM3,552.29.

Sumber: Facebook

Pelajar kolej Abdul bersama rakan-rakannya telah memohon PTPTN semenjak mereka memulakan Diploma dan merancang untuk terus pelajaran peringkat ijazah di universiti yang sama.

“Lantas soalan itu aku tanya pada pegawai PTPTN yang hadir ke universiti aku ketika itu. Dia kata, jangan risau, nanti boleh buat penangguhan bayaran. Just isi borang/buat surat penangguhan bayaran dan hantar pada PTPTN.”

Selepas mendengar apa yang dikatakan oleh kakitangan, Abdul mula berasa lebih selesa. Seluruh kumpulan pelajar melanjutkan pengajian mereka di Ijazah tanpa sebarang kebimbangan untuk membayar balik pinjaman semasa pengajian mereka.

Sehingga ketika seorang sahabat Abdul yang baru saja lulus berusaha memohon pinjaman bank dan mendapat ditolak karena CCRIS dari PTPTN. Malah Abdul dan kawan-kawannya, yang masih belajar mempunyai nama mereka di CCRIS.

Apabila Abdul berhadapan dengan kakitangan PTPTN di pejabat, beliau diberitahu bahawa permintaan penggantungan pembayaran hanya untuk membantu mengecualikan denda. Peminjam akan dikenakan seperti biasa, CCRIS akan dikenakan sekiranya pembayaran lewat sebulan.

Hanya apabila mereka fikir mereka boleh beristirahat, kini mereka perlu bimbang tentang bayaran sekaligus untuk menghapuskan nama mereka dari CCRIS untuk membolehkan mereka melakukan perjalanan ke luar negara atau membuat pinjaman bank.

Abdul berterima kasih kepada PTPTN, kerana tanpa PTPTN, Abdul tidak akan mampu untuk belajar pada massa kini, tetapi dia menggesa PTPTN untuk memperbaiki perkara ini. Dia cakap,

“Buat mereka yang membuat pinjaman diploma dan ke ijazah, berilah perlepasan kepada mereka daripada sebarang pembayaran sehingga mereka tamat ijazah.”

“… jika pelajar lepasan diploma sambung ke degree ini perlu membuat pembayaran sekalipun, janganlah sehingga masuk ke CCRIS.”

Abdul memahami bahawa ada orang yang melarikan diri dari pembayaran PTPTN tetapi aduannya ialah mereka yang baru lulus dari Diploma dan masih belajar untuk Ijazah tidak mampu membayar balik, terutama mereka yang mengambil pinjaman PTPTN untuk Ijazah mereka juga!

MUST READ Rakyat Malaysia Memiliki Tabiat Belanja Dalam Menarik di Ramadhan: Mereka Juga Belanja Semasa Waktu Sahur
Dia mencatatkan kebimbangannya di Facebook dengan harapan mendapat kata-kata di sekeliling bagi mereka yang menghadapi nasib yang sama dengannya. Sekiranya terdapat kakitangan PTPTN yang mencari jawatannya, beliau ingin berbincang dengan mereka untuk mengetahui sama ada ada masalah untuk menyelesaikan masalah ini.

Satu perkara yang saya tahu pasti, saya menderita dengan membayar balik apa yang saya bayar kepada kerajaan, dan saya pasti akan menjimatkan cukup untuk kanak-kanak masa depan saya untuk melanjutkan pengajian mereka tanpa perlu mengambil dan pinjaman! Sungguh serius kesakitan membayar balik, anda akan menghabiskan lebih separuh hidup anda untuk membayar balik. Saya mungkin melebih-lebihkan, tetapi ia pasti merasakan cara ini!

Apakah pertemuan atau perselisihan anda dengan PTPTN? Berkongsi mereka dengan saya di bahagian komen di bawah!

(Sumber: Facebook)

The post Pelajar Universiti Malaysia Di-Blacklist oleh PTPTN Walaupun Masih Seorang Pelajar appeared first on The Coverage Edisi BM.



Sumber: TheCoverage


LAYARI
LIKE PAGE KAMI DI FACEBOOK @CiteHeboh

Share Artikel Ini :

Dikuasakan oleh Blogger.