RootOfSience

Hikayat Sebiji Panadol

Tatkala kita berasa pedih dihati, kerana dilukai orang yang disayangi. Tiada apa yang dapat melegakan kesakitan itu kecuali menghamburkan perasaan geram dan marah. Namun, kadang-kala kepedihan, kesakitan dihati itu boleh didinginkan sedikit dengan simbahan air mata tangisan. Cuma untuk menghamburkan rasa dan meluah pilu.

Untunglah jika kita mengalami sakit kepala atau kejang otot atas apa jua akibat, dapat dilegakan dengan pengambilan pil penahan sakit. Terdapat pelbagai jenis pil penahan sakit yang terdapat di pasaran. Kalau ke farmasi, boleh dipilih berdasarkan jenama (Panadol, Uphamol, Nurofen), dos atau keperluan (untuk sakit otot, untuk period pain, untuk migraine, untuk flu, untuk sakit kepala).

Image result for paracetamol brand

 

Panadol sebenarnya adalah jenama bagi sediaan paracetamol. Macam Maggi, mi segera jenama Cintan dan Indo Mee pun dipanggil Maggi!

Paracetamol banyak diberitakan akan tinggal bertahun-tahun dalam tubuh, akan merosakkan hati dan buah pinggang, menyebabkan gastrik dan kanser. Adakah ini benar? Apakah yang berlaku selepas paracetamol ditelan?

Image result for paracetamol

 

Paracetamol yang kita ambil biasanya akan terurai sedikit demi sedikit tabletnya bermula dari kita menelannya. Pahit kadang kala terasa ditekak apabila entah mengapa ia tersekat tak mahu turun ke esofagus.

Seperti makanan yang kita makan, tablet paracetamol akan terurai sepenuhnya dalam perut yang mempunyai jus gastrik yang sangat berasid.

Tahukah anda? pH dalam perut kita adalah antara 2-4. Jika diletakkan jari kita dalam perut, nescaya boleh mendatangkan kerengsaan kulit.

Tetapi kompaun-kompaun paracetamol ini tidak diserap dalam perut kerana sifat paracetamol yang mempunyai pKa 9.5 walaupun bersifat asid lemah. Molekul ini akan menjadi kompaun terion (ionised compound) dalam keadaan berasid di perut. Hanya kompaun yang bersifat tidak terion sahaja mampu diserap dengan mudah kerana ia dapat melepasi lapisan lipid pada membran untuk masuk kedalam sel-sel kita.

 

Image result for gastrointestinal tract ph

 

Apabila molekul paracetamol ini sampai ke usus, ia akan mula diserap oleh lapisan usus. Ini adalah kerana keadaan pH usus yang bersifat neutral atau lebih beralkali disebabkan cecair hempedu yang mula dirembes ke duodenum meneutralkan keadaan berasid makanan yang keluar dari perut.

Lihat betapa cantiknya kejadian kita? Jika tiada hempedu yang pahit dan seperti tidak penting itu, pastilah lapisan usus kecil kita mudah rengsa dengan kehadiran makanan separa cerna yang berasid dari perut. Kan?

 

Related image

 

Dalam pH beralkali di sepanjang usus, kompaun paracetamol akan menjadi tidak terion. Molekul paracetamol yang tidak terion ini akan mudah melepasi lipid membran sel dan diserap oleh lapisan usus kedalam salur-salur darah kecil.

Kompaun paracetamol yang diserap ini akan menjalankan tugasnya untuk mengurangi kesakitan dengan cara merencat enzim cyclooxygenase yang membantu manusia menghasilkan prostaglandin. Kehadiran prostaglandin menyebabkan inflamasi pada tubuh kita yang dikesan tercedera. Jika enzim COX ini direncat, ia akan menyebabkan proses inflamasi berhenti dan tidak berlaku. Namun, sebenarnya paracetamol adalah agen antiinflamasi yang lemah.

Image result for cox prostaglandin paracetamol

 

Paracetamol lebih poten untuk mengurangi kesakitan (bersifat analgesic) dan menurunkan suhu tubuh (bersifat antipyretic). Kesan paracetamol sebenarnya lebih nyata pada sistem saraf pusat di otak berbanding saraf periferi, disebabkan oleh tindakbalas paracetamol yang memodulasi sistem endocannabinoid tubuh melalui salah satu metabolitnya. Ini akan menyebabkan stimulasi signal sakit di otak akan direncat.

 

Image result for paracetamol mechanism of action

 

Sesampainya kompaun paracetamol dihati, ia akan dimetabolismakan oleh enzim-enzim hati kepada metabolit-metabolit yang akan mudah dikumuhkan dari tubuh kita. Sebanyak 45-55% dari paracetamol akan melalui proses ‘glucoronidation’ iaitu penambahan asid glucuronic pada kumpulan hidroksilnya. Sebahagian besar kompaun paracetamol pula akan melalui proses penambahan kumpulan sulfat pada tapak yang sama.

Kedua-dua tindak balas ini membuatkan molekul paracetamol ini lebih polar dan mudah dikumuhkan dari tubuh melalui buah pinggang. Yang penting, metabolit yang terhasil ini juga tidak toksik kepada tubuh kita.

 

Image result for paracetamol metabolism

Paracetamol cuma mempunyai jangka hayat separuh (half-life) selama satu hingga tiga jam sahaja dalam tubuh kita. Sebab itulah jika kita baca tulisan dibelakang bungkusan paracetamol, kita dinasihatkan untuk mengambil dos paracetamol setiap 4-6 jam sekali jika simptom kesakitan dan demam masih ada. Dalam masa 24 jam sahaja, keseluruhan dos paracetamol akan dikeluarkan dari tubuh kita melalui air kencing.

 

Image result for kidney excretion

Benarkah paracetamol mampu menyebabkan kerosakan hati?

Benar, kerana sebahagian kecil paracetamol di hati akan dimetabolismakan oleh enzim mikrosom CYP2E1 kepada kompaun N-acetyl-p-benzoquinone imine (NAPQI) yang toksik. Tapi jangan risau kerana sebenarnya tubuh kita lebih dari bersedia untuk menyahkan kompaun toksik ini. Kompaun NAPQ1 ini akan dinyahtoksik dengan kehadiran molekul-molekul antioksidan natural yang dihasilkan tubuh seperti glutathione. Jadi, seseorang yang mempunyai hati yang sihat tidak mempunyai masalah keracunan  dari paracetamol ini jika diambil dalam dos yang betul.

Image result for paracetamol

 

Tetapi, jika anda seorang pengambil alkohol tegar atau sedia ada mempunyai masalah kerosakan hati barulah keracunan paracetamol dari NAPQI ini akan timbul. Ia juga berlaku jika dos yang diambil adalah berlebihan dari yang sepatutnya. Dos selamat paracetamol adalah sehingga 4 gram sehari. Iaitu lebih kurang lapan biji Panadol yang biasa.

Sekarang, kita sudah mengetahui kisah nasib paracetamol apabila masuk kedalam tubuh kita. Selagi tidak dimbil secara berlebihan, tidaklah ia mendatangkan mudarat. Jadi, kita hentikanlah segala fitnah yang dilempar pada paracetamol yang dikatakan tidak terurai, tinggal dalam tubuh bertahun-tahun, merosakkan hati dan buah pinggang serta merta dan sebagainya. Kasihan pil kecil paracetamol yang telah banyak berjasa mengurangi banyak kesakitan itu…

Penulis: Cisplatin

RUJUKAN

Graham GG, Davies MJ, Day RO, Mohamudally A, Scott KF. The modern pharmacology of paracetamol: therapeutic actions, mechanism of action, metabolism, toxicity and recent pharmacological findings. Inflammopharmacology. 2013 Jun 1;21(3):201-32.

Anderson BJ. Paracetamol (Acetaminophen): mechanisms of action. Pediatric Anesthesia. 2008 Oct 1;18(10):915-21.

 


Sumber: RootOfSience


LAYARI
LIKE PAGE KAMI DI FACEBOOK @CiteHeboh

Share Artikel Ini :

Dikuasakan oleh Blogger.