Sensasi

Graduan Perubatan Kecewa Mereka Perlu Lulus SPM BM

Saya akan kecewa jika saya telah tamat pengajian dan menanti-nantikan housemanship saya, tetapi selepas itu saya diberitahu bahawa saya tidak layak. Beberapa graduan perubatan telah menerima kelulusan mereka daripada Majlis Perubatan Malaysia (MMC), tetapi ditolak oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (PSC), ke mana mereka mengemukakan permohonan housemanship mereka. Mereka telah diberitahu yang mereka tidak layak untuk dipanggil temuduga housemanship. Kemudian, mereka dimaklumkan bahawa mereka tidak layak kerana tidak mahir dalam Bahasa Melayu (BM), SPM atau yang setaraf dengannya.

Menurut The Star, kira-kira 300 graduan telah terjejas disebabkan oleh perubahan ini. Perubahan itu dilaksanakan sejak Januari tahun ini, di mana sebelum ini untuk seseorang yang diperakui dengan O-Level Bahasa Melayu atau Bahasa Kebangsaan A untuk memohon menjadi ahli sektor kerajaan. Bagaimanapun, selepas cuba memohon untuk mengambil peperiksaan BM, mereka diberitahu mereka tidak dapat menerima sijil melainkan jika mereka mengambil peperiksaan untuk enam subjek teras dan lulus subjek BM dan Sejarah. Mata pelajaran teras yang lain adalah Bahasa Inggeris, Pengajian Moral, Sains dan Matematik; tetapi ianya tidak perlu untuk mereka lulus empat subjek ini.

Para graduan perubatan seolah-olah kecewa atas perubahan yang dilaksanakan dengan tiba-tiba, tanpa notis terlebih dahulu. Malah PSC tidak tahu mengenai perubahan yang akan berlaku kemudian.

Menurut Kementerian Kesihatan, ia sudah tentu baik bagi graduan untuk mendapat persijilan BM O-Level dan Bahasa Kebangsaan A mulai tahun 2003, tetapi kini mereka perlu lulus BM taraf SPM.

Begitu juga, Jabatan Perkhidmatan Awam mengesahkan bahawa graduan yang tidak mempunyai sijil untuk BM peringkat SPM boleh memohon untuk housemanship kontrak untuk mengisi pendaftaran penuh mereka sebagai pegawai perubatan. Walaupun ini tidak akan memberi mereka kedudukan tetap, tetapi ia memberi peluang kepada graduan. Jika mereka diterima untuk jawatan ini, mereka akan diletakkan di bawah kedudukan berasaskan kontrak.

Walau bagaimanapun, berita baik untuk graduan adalah bahawa mereka boleh duduk hanya untuk peperiksaan SPM peringkat BM dan tidak perlu mengambil mata pelajaran teras selebihnya. Ini hanya di bawah kelulusan khas pengarah Kementerian Kesihatan.

Apa pendapat anda mengenai perubahan mendadak ini?

(Sumber: The Star/The Star)

 

 

 

 

See also:

The post Graduan Perubatan Kecewa Mereka Perlu Lulus SPM BM appeared first on The Coverage Edisi BM.



Sumber: TheCoverage


LAYARI
LIKE PAGE KAMI DI FACEBOOK @CiteHeboh

Share Artikel Ini :

Dikuasakan oleh Blogger.